Automatyczne skrzynie biegów są coraz bardziej popularne w samochodach. W przypadku skrzyń DSG sprawa jest prosta – producenci samochodów określają jak często należy wymieniać w niej olej. W przypadku innych skrzyń sytuacja jest już mniej jasna. Internet jest pełny sprzecznych informacji. Serwisy samochodowe nieautoryzowane też często nie są zgodne w tej kwestii. Producenci samochodów w większości przypadków stają na stanowisku, że nie ma konieczności wymiany oleju.
Jak jest naprawdę?
Jednym z największych producentów automatycznych skrzyń biegów jest firma ZF. Skrzynie tego producenta montowane są między innymi w AUDI, BMW, Jaguar, Porsche i innych (6HP, 8HP, 9HP, 9HP) . Jak się okazuje producent jasno określa czy należy wymieniać olej w skrzyni i jak często. Oto jakie jest stanowisko firmy ZF:
- wymiana oleju zapewnia prawidłowe działanie, gdyż olej starzeje się w wyniku eksploatacji, temperatury i procesów chemicznych,
- eksploatacja prowadzi poprzez procesy chemiczne do starzenia się oleju i tym samym do ścierania się elementów skrzyni biegów,
- regularna wymiana oleju we wszystkich skrzyniach ZF zapewnia wysoki komfort zmiany biegów oraz optymalne zachowanie samochodu podczas jazdy,
- poprzez wymianę oleju zapobiega się uszkodzeniom i ogólnym zakłóceniom w funkcjonowaniu skrzyni oraz zwiększa się okres jej użytkowania.
To tyle jeżeli chodzi o powody dla których warto wymienić olej w automatycznej skrzyni biegów.
Jak często należy wymieniać olej?
Producent określa, że w zależności od stylu jazdy (np. sportowy styl jazdy lub częsta jazda z wysoką prędkością) co około 100 tys. km lub minimum raz na 8 lat. Dla czego w zależności od stylu jazdy?
Automatyczne skrzynie biegów ZF są napełnione specjalnym olejem przekładniowym ZF-LIFEGUARD, W bardzo wysokich temperaturach roboczych olej starzeje się szybciej.
Wymiana statyczna czy dynamiczna?
Bez wchodzenia w szczegóły:
- dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest procesem, który umożliwia wymianę CAŁEGO oleju w układzie,
- statyczna (zwana grawitacyjną)- część oleju pozostaje w skrzyni.
W przypadku tego producenta w zupełności wystarczy wymiana statyczna tzw. odświeżenie. Gdy kierowca dowiaduje się, że warto wymienić olej przy przebiegu około 200 tys. wymiana dynawmiczna jest wręcz niewskazana.
[…] koła zamachowe stosuje się nie tylko przy skrzyniach manualnych. Także w dwusprzęgłowych skrzyniach automatycznych, skrzyniach zautomatyzowanych, bezstopniowe skrzynie CVT (stosowane między innymi w hybrydach). Nie stosuje się skrzyniach […]
[…] koła zamachowe stosuje się nie tylko przy skrzyniach manualnych. Także w dwusprzęgłowych skrzyniach automatycznych, skrzyniach zautomatyzowanych, bezstopniowe skrzynie CVT (stosowane między innymi w hybrydach). Nie stosuje się skrzyniach […]
[…] wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów, (DSG, CVT, Multitronic, S-Tronic….) […]
[…] problem to właściciele samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Zgłoszenie: Proszę wymienić olej w skrzyni. Niestety zapominają poinformować, że pojawiły […]