Jak wszyscy wiemy każde auto jest wyposażone w filtry. Wymiana filtrów należy do podstawowej obsługi serwisowej. Z doświadczenia wiem, że klienci nie zgłębiają nadmiernie tego tematu. Są filtry, trzeba je wymienić, wymieniamy…… ewentualnie pojawia się pytanie o cenę i sporadycznie uwaga aby były z „dobrej” firmy. Jest to błąd. Są to dosyć istotne elementy naszego auta. Nasze samochody wyposażone są w: filtr oleju, filtr paliwa (nie wszystkie posiadają wymienny ) filtr powietrza oraz filtr kabiny (zwany też filtrem przeciwpyłkowym). O ile pierwsze trzy związane są z silnikiem tak ten ostatni z komfortem i zdrowiem użytkowników pojazdów. Nim chciałabym się zająć.
Jakie zadanie ma filtr kabinowy?
Filtry przeciwpyłkowe mają za zadanie ograniczyć przedostawaniu się zanieczyszczeń znajdujących się w powietrzu do kabiny pojazdu. Zanieczyszczenia te występują w różnym natężeniu i zależą od wielu czynników takich jak na przykład pora roku, warunki pogodowe, zagęszczenie przemysłu czy też natężenie ruchu. Są to zanieczyszczenia stałe jak i gazy. Czyli powinno nam zależeć aby przedostało się ich jak najmniej. Największe stężenie szkodliwych substancji i pyłów mamy oczywiście na wysokości naszego auta. Stoimy przecież za/ przed/obok rury wydechowej innego uczestnika ruchu. Więcej o tym co wydobywa się z rur wydechowych tutaj: Co wydobywa się z rury wydechowej. Jak w każdej dziedzinie życia i w tej mamy wybór jaki rodzaj zastosować. Warto podjąć tą decyzję świadomie. W końcu chodzi o nasze zdrowie.
Jaki mamy wybór?
Filtry standardowe (potocznie „papierowe). – wykonane ze specjalnych mikrowłókien o różnej gęstości. Zatrzymują substancje w postaci stałej: kurz, pyłki, drobiny z opon, klocków hamulcowych itp….. Są dostępnie – nie brałabym ich wogóle pod uwagę! Jedyna zeleta to cena, jak dla mnie są to pieniądze wydane bez sensu.
Filtry z węglem aktywnym – poza warstwami filtrów standardowych dodatkowo posiadają warstwę z węglem aktywnym. Warstwa z węglem aktywnym zatrzymuje dodatkowo gazy takie jak tlenki azotu związki siarki oraz ozon. Zatrzymuje również wilgoć – zmniejszają parowanie szyb. Niewątpliwie są o wiele skuteczniejszy od zwykłych filtrów. Warto wziąć je pod uwagę przy wyborze.
Filtry antyalergiczne – oprócz warstw z których składa się filtr węglowy dodatkowo posiadają dodatkową warstwę filtracyjną mającą zadanie chronić kierowcę i pasażerów przed alergenami (pyłkami), bakteriami i pleśnią. Niektórzy producenci wykorzystują do tego powłokę biofunkcjonalną i antymikrobiologiczną, która wykorzystuje działanie polifenolu zawartego np. w zielonej herbacie, wiążąc jak w klatce uwalniające się z pyłków alergeny i blokując tym samym rozwój bakterii i pleśni. Najlepsze rozwiązanie dla osób skłonnych do alergii osób spędzajączych dużo czasu w korkach a także dla mieszkańców dużych miast w których jakość powietrza jest obecnie fatalna.
Jak często wymenić filtr?
Zalecenia producentów aut są różne. Spotkałam się z wytycznymi: co 60 tys lub 3 lata. Nic chcielibyście dotykać filtra kabiny, który był eksploatowany przez 3 lata. Jest oddzielną planetą z drugim życiem powstającym na powierzchni. Filtr kabiny należy wymienić minimum raz do roku lub co 15 tys. km. W tym przypadku zignorowałabym zalecenia producentów. Warto także pamiętać aby przy okazji odgrzybić klimatyzację. Poniżej przykład. czy chcielibyście mieć coś takiego w aucie?
Nie pozwólcie aby ktoś decydował za Was. To jest zdrowie waszych rodzin, komfort a co za tym idzie bezpieczeństwa podróżowania. Co ciekawe różnice w cenach pomiędzy poszczególnymi rodzajami filtrów nie są duże.
Zapraszamy do naszego serwisu: Morela Serwis Samochodowy
[…] Filtr kabinowy to maska antysmogowa w Twoim samochodzie!! […]
[…] pamiętać, że przy okazji każdej dezynfekcji klimatyzacji konieczna jest wymiana filtra kabinowego. Tutaj też warto wybrać filtr z dodatkowymi powłokami: biofunkcjonalną i […]
[…] do Audi. Te same części sprzedaje na rynku Aftermarket pod marką Lemforder. Bosch sprzedaje filtry pod swoim logo. Firma Schaeffler sprzedaje sprzęgła i koła dwumasowe montowane na taśmie […]
[…] do Audi te same części sprzedaje na rynku Aftermarket pod marką Lemforder. Bosch sprzedaje filtry pod swoim logo. Firma Schaeffler sprzedaje sprzęgła i koła dwumasowe montowane na taśmie […]
[…] Kornatko olej należy wymieniać co 15 tys. km albo co rok. I przy okazji filtry, nie tylko oleju, także powietrza i […]