W samochodach często są stosowane różnego rodzaju elementy mające za zadanie wytwarzanie podciśnienia, które jest wykorzystywane np: do sterowania turbosprężarką, klapami kolektora dolotowego czy zaworem egr. Gdy jednak usłyszysz diagnozę, że w Twoim samochodzie jest uszkodzona pompa próżniowa czy vacum pompa każdy mechanik będzie miał na myśli tę którą opisuję poniżej.
Vacum pompa – inaczej pompa próżniowa, zwana również pompa podciśnienia. – Motoryzacja lubi zróżnicowane nazewnictwo dla tego samego elementu. 😊 – Jak wynika z nazwy służy do wytworzenia podciśnienia którego głównym zadaniem jest wspomaganie układu hamulcowego. Różnica podciśnienień zwiększa wielokrotnie siłę z którą stopa kierowcy działa na pedał hamulca. Gwarantuje również stałą minimalną wartość podciśnienia w każdych warunkach pracy silnika.
Obecnie pompa podciśnienia montowana jest w samochodach z silnikiem wysokoprężnym. Bardzo rzadko pojawiają się w autach benzynowych. Wynika to ze różnicy w sposobie działania każdego z tych silników.
Najczęściej są montowane na głowicy i napędzane z wałka rozrządu. Do uszczelnienia odprowadzenia ciepła oraz smarowania pompy służy olej silnikowy. Zasilanie oleju bierze się z kanałów w głowicy lub wałku rozrządu. Olej jest odprowadzany do silnika razem z powietrzem odlotowym. Zły olej zatkane kanały olejowe przyspiesza rozszczelnienie pompy. Kolejny element na który wpływ ma jakość i częstotliwość wymiany oleju. Warto o tym pamiętać.
Objaw uszkodzenia.
- Kilka kolejnych wciśnięć pedału słabnie siła hamowania albo pedał hamulca staje się twardy. Przyczyną tego objawu mogą też być nieszczelności w układzie podciśnieniowym. Zawsze warto sprawdzić to w pierwszej kolejności.
- Wycieki widoczne na vacum pompie które świadczą o jej rozszczelnieniu. Jednym z rozwiązań jakie są stosowane w przypadku pompy podciśnienia jest zespolonie pompa paliwowa i próżniowej w jeden element. Jest to tandem pompa. W przypadku tego typu pompy często zdarza się , że w konsekwencji rozszczelnienia paliwo miesza się z olejem lub olej dostaje się do układu paliwowego. Silnik smarowany jest mieszanką oleju z paliwem. Jak łatwo się domyśleć nie jest to korzystne dla silnika. W drugim przypadku układ wtryskowy pracuje na mieszance paliwa z dodatkiem oleju silnikowego. Usterka w pierwszym etapie jest bezobjawowa w konsekwencji bardzo niebezpieczna i kosztowna.
Wymiana pompy vacum w większości samochodów nie jest czasochłonną operacją. z racji jej montażu na głowicy najczęściej jest w miarę łatwy do niej dostęp. Oczywiście jak wszystko wymaga dokładności. Ceny pomp są bardzo różne ale nigdy nie będzie to element za przysłowiowe 100 zł. Oscylują w granicach 600 do 2000zł.
Poniżej prosta animacja pokazująca zasadę działania pompy próżniowej.