Oferta ubezpieczeń samochodowych AC na naszym rynku jest olbrzymia. Wybór firmy jest istotny ale nie aż tak jak świadome podjęcie decyzji co do warunków ubezpieczenia. O to kilka na które warto zwrócić uwagę:
Udział własny.
Jest to określona w umowie ubezpieczenia część wartości szkody, jaką właściciel pojazdu zobowiązuje się pokryć z własnych środków. Warunek ten wyrażany jest na dwa sposoby: kwotowo lub procentowo. O ile kwoty przy małej szkodzie są niewielkie tak w przypadku poważniejszych szkód mogą być już znaczące. Często użytkownicy mają przebiegły plan: zapłacą niższą kwotę składki. Przy likwidacji szkody kupią części taniej na znanym portalu aukcyjnym i nie będą musieli nic dopłacać. Plan niestety nie jest idealny. W przypadku nowszych aut duża część elementów szczególnie elektronicznych ( np. lampy) posiada ochronę komponentu (czyli części wymontowane z innego samochodu nie będą działały w kolejnym) bądź nie występują w tańszych zamiennikach. Warto pamiętać, że firma ubezpieczeniowa nie zapłaci za oryginalne części jeżeli nie otrzyma za nie faktury. To niestety nie pozwala na bezkosztową realizację fantastycznego planu.
Wycena kosztorysowa szkody.
W ramach polisy AC istnieją dwa podstawowe warianty rozliczenia szkody: serwisowy lub kosztorysowy. Pierwszy jest dość klarowny – wybrany warsztat rozlicza się z ubezpieczycielem po wykonaniu naprawy. Firma ubezpieczeniowa ma obowiązek zapłacić za części oryginalne jeżeli takie zostały użyte do naprawy. Kosztorysowy – tu zaczynają się schody. Co z tego, że stawka za AC była atrakcyjna? Przyznana kwota pokryje tylko część kosztów naprawy – bywa, że nieznaczną. Odwoływanie się w przypadku opcji kosztorysowej jest bezskuteczne. Kupując taką polisę wyrażasz zgodę na jej warunki.
Amortyzacja części.
Często stosowaną praktyką jest pomniejszanie wartości części o amortyzację. Im starsze auto, tym mniej zapłaci za części firma ubezpieczająca. Niektórzy odchodzą od tej praktyki za dodatkową opłatą. Warto dokładnie sprawdzić jakie warunki oferuje dana firma ubezpieczeniowa. Amortyzacja jest odliczana na zasadach określonych w OW polisy. Poza nazwą jej zasady nie mają wiele wspólnego z tą w znaczeniu podatkowym.
Określenie wartości samochodu.
Wartość auta ma wpływ na składkę ubezpieczenia AC. Im wyższa wartość pojazdu, tym wyższa składka autocasco. Kierowcy często mają błędne przekonanie, że jeżeli zapłacą składkę od wyższej wartości taka zostanie im wypłacona w chwili kradzieży bądź szkody całkowitej. Nic bardziej mylnego. Firma wyliczy odszkodowanie od realnej wartości samochodu w dniu szkody. Warto podejść do wyceny samochodu zdroworozsądkowo i wziąć pod uwagę sugestie zaufanego agenta ubezpieczeniowego. Niektóre firmy oferują dodatkową klauzulę jak: stała wartość pojazdu przez cały okres ubezpieczenia. Należy się nad nią zastanowić szczególnie przy autach Leasingowanych. Jeżeli kradzież bądź szkoda całkowita ma miejsce pod koniec okresu ubezpieczenia okazuje się, że wypłacone środki pokrywają niewielką część wartości pozostałej do spłaty z umowy leasingowej a samochodu już nie ma.
Dodatkowe ubezpieczenie szyby.
Często wydaje się nam, że wymiana szyby to tania usługa nie warto dopłacać do polisy. I tak i nie. W zależności od rodzaju samochodu może to być opcja korzystna bądź zupełnie zbędna.
- Producenci samochodów oferują nam wiele dodatkowych systemów jak np: asystent zmiany pasa, tempomat aktywny, monitorowanie otoczenia…… Niektóre elementy jak kamery, radary są zamontowane na przedniej szybie. W takim przypadku oprócz kosztu szyby i jej wymiany konieczne będzie przemontowanie tych elementów a także wykonanie kalibracji systemów. Te usługi mogą znacząco podnieść koszt takiej usługi. Warto mieć wtedy ubezpieczenie szyby aby nie korzystać z AC. Szkoda zlikwidowana z „ubezpieczenia szyby” nie ma wpływu na zniżki z AC.
- W niektórych przypadkach nie ma sensu dopłacanie za tą klauzulę. Może się okazać, że nigdy z niej nie skorzystacie. Na przykład: Audi A6 2013r z Head Up Display cena szyby to kwota około 3708 zł. do tego należy doliczyć koszt wymiany. Jeżeli auto posiada dodatkowe systemy koszt kalibracji. Kwota za usługę może znacząco przekroczyć 5000zł. a to często jest limit jaki firma ubezpieczeniowa wyznacza. Powyżej tej kwoty nie pokrywa kosztów. W takiej sytuacji pozostaje skorzystanie z AC. Warto zorientować się jakie mogą być ewentualne koszty takiej usługi w danym modelu i jakie limity są określone w polisie.
[…] polisę OC, AC samochodu warto wziąć pod uwagę nie tylko koszty oraz warunki. Istotnym elementem jest […]
[…] błędem. Czujniki radarowe czy lidarowe, naprawy, diagnostyka uszkodzeń będzie bardzo kosztowna. Ubezpieczenie z udziałem własnym, amortyzacją czy opcja kosztorysową może spowodować, że firma […]