Oto kolejny przykład stosowania wielu nazw na jeden element: skraplacz – chłodnica klimatyzacji – kondensator klimatyzacji. Motoryzacja chyba ma w tym palmę pierwszeństwa.
Jak działa skraplacz klimatyzacji?
Czynnik chłodniczy trafia do górnych partii skraplacza klimatyzacji w postaci gorącej sprężonej pary. Następnie płynąc poprzez przewody, para oddając swoje ciepło stopniowo przechodzi w stan cieczy. Ciecz jest następnie kierowana do parownika. Dochodzi w nim do gwałtownego obniżenia temperatury podczas rozprężenia czynnika. Dzięki temu z nawiewów wydostaje się chłodne powietrze. Istotnym elementem którego zadaniem jest utrzymanie pożądanej temperatury procesu przejścia czynnika ze stanu pary do stanu cieczy jest wentylator. Jego nieprawidłowe działanie jest często przyczyną awarii klimatyzacji.
Najczęstsze usterki.
Najczęstszą usterką jest oczywiście jego rozszczelnienie. Może ono powstać w wyniku uszkodzenia mechanicznego bądź korozji. Chłodnica klimatyzacji jest najczęściej montowana w pasie przednim samochodu. W związku z tym jest narażona na uszkodzenia mechaniczne jak uderzenia kamieni czy zniszczenie w wyniku kolizji.
Chłodnica wykonana jest z aluminium które z biegiem czasu koroduje co prowadzi do nieszczelności. Dzieje się to najczęściej po kilku latach.
Na skraplacz klimatyzacji często też oddziałują zanieczyszczenia, które dostają się z drogi. Piasek, żwir, owady i inne elementy osadzają się na ożebrowaniu. Mogą doprowadzić do zapchania skraplacza bądź zniszczenia lameli aluminiowych. Doprowadza to do zmniejszenia jego wydajności.
Przeładowanie układu czynnikiem chłodniczym bądź zbyt duża ilość oleju również często prowadzi do uszkodzenia skraplacza.
Warto też pamiętać, że w przypadku gdy zatrze się kompresor klimatyzacji w wyniku czego pojawią się w nim opiłki również niezbędna jest wymiana chłodnicy klimatyzacji oraz osuszacza. Pozostawienie jej pomimo , że jest szczelna może doprowadzić do zatarcia nowego kompresora.
Naprawa skraplacza klimatyzacji.
Jedynym sposobem usunięcia usterki skraplacza klimatyzacji jest jego wymiana. W starszych samochodach czasem spawano nieszczelności. Obecnie nie ma to najmniejszego sensu i często jest bezskuteczne. Po krótkim czasie pojawiają się nieszczelności w kolejnym miejscu.
Istotny jest aby wybrać dobrego producenta. Jakość ma znaczenie jak zawsze. Stosowanie tańszych stopów, które pozwalają zredukować koszty produkcji powoduje mniejszą przewodność cieplną. Ta przyczynia się do słabszego działania klimatyzacji. Słaby materiał to większe ryzyko szybszej korozji bądź uszkodzenia. W konsekwencji czynnik klimatyzacji przedostaje się do atmosfery. Kolejna wymiana chłodnicy klimatyzacji, kolejny raz koszt napełnienia itp. Nawet jeżeli producent rozpatrzy pozytywnie reklamację nie pokryje kosztów dodatkowych.