Rajdy samochodowe kojarzone są z reguły odpowiednim samochodem którego dostosowanie jest kosztowne, umiejętnościami które nie każdy jest w stanie zdobyć. Dodatkowo dochodzi obawa przed niebezpieczeństwami związanymi ze sportami motorowymi. Jest w nich coś kuszącego ale wielu z nas nigdy nie zaryzykuje. Jest forma rajdów, która jest dostępna dla każdego. Wystraczy prawo jazdy. Samochód można pożyczyć od kolegi. Dostarczy równie dużą ilość adrenaliny i frajdę. Otóż jest to „Rajd na regularność”. Zadanie wydawałoby się banalne a jednak takie nie jest. Błyskawiczne obliczenia, walka z czasem i samym sobą. Lekcja panowania nad nerwami oraz cierpliwość i uważność. Tak mniej więcej wyglądają imprezy na regularność. Uwierzcie mi będziecie długo wspominali i wracali.
Oto kilka podstawowych zasad rajdu na regularność.
Rajd na regularność – podstawowa zasada zasadą jazdy na regularności jest pokonanie wyznaczonej trasy przestrzegając jak najdokładniej określonej przez organizatora średniej prędkości. Liczy się dokładność przejazdu. Obowiązkiem załogi jest przestrzeganie wszystkich przepisów ruchu drogowego – średnia prędkość na odcinkach najczęściej nie przekracza 50 km/h. W skład załogi wchodzi pilot oraz kierowca. Biorąc pod uwagę obecne mandaty, przydatna umiejętność. 😉 Najczęściej rozgrywane są na drogach publicznych w otwartym ruchu bez zamykania tras. Zawody zarezerwowane są dla starych pojazdów. Nie brzmi strasznie a może być ekscytująco.
Gdzie i kiedy można uczestniczyć?
Zawody odbywają się w całej Europie i nie tylko. Jedne z bardziej znanych to Rallye Monte Carlo Historique. Oczywiście w Polsce również są organizowane. Najbliższe to Rajd Retro Carpathia w ramach Moto Show Boguchwała w dniach 13-14 V 2022r. Co ważne aby wziąć udział wystarczy jednorazowe dopuszczenie do startu wydane przez Organizatora. Link do rejestracji uczestników :
Dla tych którzy się odważą udanej zabawy i niezapomnianych wrażeń. Do zobaczenia na rajdzie.
Poniżej kilka istotnych informacji z regulaminu Mistrzostw Polski w Historycznych Rajdach na regularność.
Grupa Tradycyjna – obejmuje pojazdy wyprodukowane do roku 31.12.1990 , wyposażone tylko w jeden przyrząd pomiarowy mechaniczny lub elektroniczny (z dowolną ilością liczników) pod warunkiem, że wskazują tylko częściowy lub/i cały dystans, ale w żadnym przypadku nie pokazują średniej prędkości lub odchyłek od średniej prędkości. Dopuszcza się stosowanie dowolnej ilości stoperów /chronometrów mechanicznych lub elektronicznych pod warunkiem Mistrzostwa Polski w Historycznych Rajdach na Regularność _ 2022 Strona 3/15 nie zostaną zamontowane na stałe w pojeździe (desce rozdzielczej, tapicerce, itp.). Wyklucza się również zasilanie tych urządzeń z instalacji pojazdu łączenie w/w przyrządów z instalacją , metromierzem lub mechanicznymi częściami pojazdu. Zabronione jest stosowanie: smartfonów, tabletów, laptopów, tabel prędkości w wersji elektronicznej, jakichkolwiek dodatkowych wyświetlaczy, diod, lampek sygnalizacyjnych, sygnałów akustycznych, urządzeń nawigacyjnych typu GPS itp. powtórzenia wyświetlacza przyrządu pomiarowego dla kierowcy tzw. driver display. Organizator może zażądać od zawodnika dokumentacji fabrycznej urządzenia pomiarowego w celu sprawdzenia czy dane urządzenie nie wskazuje średniej prędkości lub odchyłki od średniej prędkości. Brak takiej dokumentacji może spowodować niedopuszczenie stosowania tego urządzenia. Pojazdy Grupy Tradycyjnej muszą być oznaczone białą literą „T” o wysokości minimum 10 cm umieszczoną w górnym rogu przedniej szyby po stronie pilota.
Zabronione jest stosowanie: smartfonów, tabletów, laptopów, tabel prędkości w wersji elektronicznej, jakichkolwiek dodatkowych wyświetlaczy, diod, lampek sygnalizacyjnych, sygnałów akustycznych, urządzeń nawigacyjnych typu GPS itp.
Grupa Sportowa – obejmuje pojazdy wyprodukowane do 31.12.1990r. wyposażone w dowolne dodatkowe mechaniczne lub elektroniczne urządzenia do pomiaru przebytej drogi o dowolnej liczbie liczników. Dopuszcza się również stosowanie dowolnej ilości stoperów/chronometrów mechanicznych lub elektronicznych oraz używanie tabel prędkości średnich zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej. Dozwolone jest stosowanie dowolnej ilości i rodzaju czujników prędkości. Dopuszcza się stosowanie smartfonów z aplikacjami do pomiaru prędkości średniej i drogi oraz urządzeń nawigacyjnych.
Grupa Youngtimer – obejmuje pojazdy wyprodukowane od 01.01.1991 – 31.12.1997 r. wyposażone w dowolne dodatkowe mechaniczne lub elektroniczne urządzenia do pomiaru przebytej drogi o dowolnej liczbie liczników. Dopuszcza się również stosowanie dowolnej ilości stoperów/chronometrów mechanicznych lub elektronicznych oraz używanie tabel prędkości średnich zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej. Dozwolone jest stosowanie dowolnej ilości i rodzaju czujników prędkości. Dopuszcza się stosowanie smartfonów z aplikacjami do pomiaru prędkości średniej i drogi oraz urządzeń nawigacyjnych.
Pełny regulamin.