CO OZNACZA ZAPALONA KONTROLKA W SAMOCHODZIE?
Poniżej przedstawiam kilkanaście wybranych kontrolek, które mogą zapalić się na zegarach w Waszych autach. Niestety różnią się one w zależności od marki ale znaki graficzne wykorzystywane przez producentów są do siebie podobne.
Podstawowa zasada dotycząca kontrolek to przede wszystkim:
• zielone (np. włączone światła): – kontrolki informacyjne,
• żółte (pomarańczowe- wersja dla kobiet ;)): – ostrzegawcze (np. TPSM, rezerwa),
• Czerwone – wtedy dopiero powinniśmy się niepokoić.
Jeżeli mamy szczęście posiadać samochód z polskim menu przy zapalonej kontrolce pojawi się również komunikat z opisem w języku polskim. W większości przypadków będzie to angielski bądź niemiecki.
Bardzo praktyczna kontrolka – hamulca ręcznego lub poziomu płynu hamulcowego. Przydatna gdy z uporem maniaka ruszamy na zaciągniętym ręcznym W przypadku aut z Elektrycznym Hamulcem Postojowym „EPB” wyzwanie dla mistrzów ;)). Jeżeli jednak zwolnimy hamulec ręczny a ona nadal się świeci bądź zapali się podczas jazdy oznacza to, że może być zbyt niski poziom płynu hamulcowego bądź mamy usterkę hamulca postojowego. Odradza się podróżowanie z włączoną kontrolką płynu hamulcowego. Należy jak najszybciej uzupełnić jego poziom lub udać się do najbliższej stacji serwisowej.
Kontrolka poduszki powietrznej – oznacza awarię poduszki powietrznej bądź układów z nią związanych. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce (bez uruchomienia silnika) powinna się świecić przez kilka sekund. Jeśli nie zgaśnie po uruchomieniu silnika, oznacza awarię. Jak się zachować? Dla upartych ignorować (przecież z tego powodu awaria silnika jest raczej mało prawdopodobna) 😉 – dla rozsądnych udać się do serwisu.
Kontrolka poziomu oleju silnikowego – zapalenie się tej kontrolki oznacza, że poziom oleju silnikowego jest minimalny. Jak się zachować? Pod żadnym pozorem nie należy kontynuować jazdy po włączeniu się tej kontrolki. Należy niezwłocznie uzupełnić poziom oleju silnikowego. Podróż bez oleju spowoduje zatarcie się silnika i ogromne koszty naprawy. Jeżeli przytrafia się to w naszym aucie zbyt często należy udać się do serwisu i zdiagnozować przyczynę.
Kontrolka akumulatora. Może oznaczać problemy z poziomem ładowania akumulatora bądź samym akumulatorem. Należy udać się do warsztatu w celu weryfikacji. Warto nie zwlekać. Tego typu problemy mogą w efekcie uniemożliwić uruchomienie samochodu.
Kontrolka oleju silnikowego – „Lampa Alladyna”, „sosjerka” ;). Ten symbol oznacza niewystarczające ciśnienie oleju silnikowego lub jego zużycie. Kontrolka miga przy uruchomieniu silnika jeśli olej został zużyty i co jakiś czas o sobie przypomina (zaczyna świecić np. po dwóch godzinach). Jak się zachować? Natychmiast wyłącz silnik i uzupełnij poziomu oleju silnikowego. Tu kolejny raz przedstawiłam interpretację serwisową – z doświadczenia warsztatu – czerwona kontrolka – nie uruchamiać silnika – niezwłocznie udać się do serwisu. w niektórych modelach samochodów gdy zapala się na pomarańczowo oznacza zbyt niski poziom oleju czyli postępujemy analogicznie jak przy kontrolce poziomu oleju.
Kontrolka wspomagania kierownicy. Świadczy oczywiście o usterce związanej z układem wsomagania kierownicy. Należy udać się jak najszybciej do serwisu na diagnostykę. Układ kierowniczy to bezpieczeństwo jazdy. Biorąc pod uwagę, że obecnie w wielu samochodach jest stosowane wspomaganie elektryczne może świadczyć o uszkodzeniu czujników lub samej przekładni kierowniczej.
Kontrolka EBD/ABS. Oznacza awarię ABS-u. Równoczesne zapalenie się tej kontrolki i kontrolki hamulca ręcznego oznacza awarię systemu EBD (elektroniczny system rozdzielający siłę hamowania na poszczególne koła). Jak się zachować? Awaria systemu spowoduje zablokowanie kół podczas hamowania (czyli możemy mieć autko z niedziałającym układem ABS bądź działającym sporadycznie). Czyli nasz hamulec może nie zadziałąć prawidłowo oczywiście w najmniej odpowiednim momencie. Kontynuowanie jazdy jest możliwe, ale należy zachować szczególną ostrożność i udać się do serwisu.
Kontrolka silnika – CHECK ENGINE. Jak się zachować? Pod tym symbolem najczęściej kryje się awaria układu silnika. Można kontynuować jazdę, ale należy udać się do serwisu i sprawdzić cóż to za błąd kryje się pod tą kontrolką. Przyczyn może być wiele.…… WAŻNE: zanim wybierzemy się do warsztatu warto sprawdzić czy mamy światła stop – w niektórych samochodach zapalona kontrolka sygnalizuję awarię świateł stop. Czasem zapala się po zatankowaniu paliwa niskiej jakości szczególnie w silnikach benzynowych.
Kontrolka świec żarowych. Dotyczy wyłącznie samochodów z silnikiem diesla i oznacza awarię świec żarowych. – to cytat z instrukcji obsługi VW. Nie do końca jest to prawda. Zasygnalizuje wiele innych usterek ale ostatnią będą świece żarowe 😉 Pod nią również kryje się szeroka paleta usterek…. Można kontynuować jazdę, ale w najbliższym czasie należy zaplanować wizytę w serwisie.
Kontrolka płynu chłodniczego. Może ona oznaczać że silnik się przegrzał wskutek usterki układu chłodzenia, bądź mamy zbyt niski poziom płynu chłodniczego. Należy wyłączy silnik sprawdzić poziom płynu chłodniczego i ewentualnie dolać (w nagłych przypadkach może być nawet woda). UWAGA: nie otwieramy korka na zbiorniczku płynu chłodniczego gdy auto jest gorące. Płyn jest pod dużym ciśnieniem i możemy się poparzyć. Jeżeli nie tutaj jest problem najprawdopodobniej mamy do czynienia z poważniejszą usterką. W takiej sytuacji serwis. Najlepiej nie jechać autem z przegrzewającym się silnikiem. Długo- trwała jazda grozi poważnymi konsekwencjami, np. przepaleniem uszczelki pod głowicą co wiąże się z bardzo wysokimi kosztami naprawy.
Kontrolka DPF inaczej filtr cząstek stałych. Zapalona oznacza problem z układem filtra DPF. W niektórych modelach zapala się w chwili gdy filtr się dopala. Gdy auto jeździło w cyklu miejskim, filtr zapala się aby nam przypomnieć, że powinniśmy stworzyć mu odpowiednie warunki do dopalania. Warto zorientować się jak wygląda to w przypadku naszego modelu.
Kontrolka ESP. (system elektroniczny stabilizujący samochód po wpadnięciu w poślizg). Włącza się wtedy, gdy system ESP działa (pulsacyjne świecenie np. podczas nagłego ruszania). Jeśli świeci stale, oznacza awarię systemu ESP. Kontynuowanie jazdy jest jak najbardziej możliwe. Nie trzeba się niezwłocznie udawać do specjalisty, ale usterkę systemu można zażegnać jedynie w serwisie.
Kontrolka poduszki powietrznej po stronie pasażera. Oznacza wyłącznie poduszki pasażera. Poduszkę pasażera należy dezaktywować gdy na przednim siedzeniu przewozimy dziecko w foteliku (tyłem do kierunku jazdy). Jej ponowne aktywowanie wyłączy kontrolkę. W niektórych samochodach wyłączenie poduszki pasażera będzie sygnalizowała kontrolka awarii poduszek powietrznych.
Kontrolka ciśnienia w oponach oznacza nieprawidłowe ciśnienie w oponach lub uchodzenie z nich powietrza. Jak się zachować – to chyba jasne. Jeżeli jednak sprawdzimy i okaże się, że stan ogumienia jest ok oznacza ona awarię układu kontroli ciśnienia w oponach.
Kontrolka klocków hamulcowych – włącza się, gdy klocki hamulcowe są nadmiernie zużyte. W większości samochodów klasy użytkowej sygnalizuje zużycie na przedniej osi. W samochodach takich jak Q7, A8, VW Tuareg, VWT5 sygnalizuje zużycie zarówno na przedniej jak i tylnej osi. Należy wymienić klocki hamulcowe. Jak się zachować – możemy przejechać około 500 do 1000 km. Jeżeli jesteśmy zmuszeni przejechać odległość powyżej 500 km należy nie przegrzewać układu i hamować delikatnie. Nadmierne zwlekanie z wymianą może spowodować uszkodzenie tarcz hamulcowych bądź kosztowną awarię układu hamulcowego.
Kontrolka czujników parkowania Oznacza awarię czujników parkowania. Ta awaria nie jest szczególnie groźna (pod warunkiem, że włączymy w podświadomości, że czujniki już nie określają za nas bezpiecznej odległości co bywa trudne ;). Czasem po myjni wystarczy dobrze wysuszyć bądź przetrzeć czujniki.
Sygnalizator ogólny ta kontrolka może oznaczać awarię świateł zewnętrznych, awarię czujnika deszczu, czujników parkowania, ale także awarię systemu monitoringu ciśnienia w oponach i wiele innych usterek. Czyli znaczy wszystko i nic. Ze względu na szeroki wachlarz możliwych usterek najlepiej udać się do serwisu, by tam zdiagnozowano problem.
Kontrolka świateł zewnętrznych oznacza awarię świateł zewnętrznych najczęściej przepaloną żarówkę.
Kontrolka sygnalizująca uszkodzenie związane ze skrzynią biegów.
KONTROLKI INFORMACYJNE.
Kontrolka tylnych świateł przeciwmgłowych.
Kontrolka przednich świateł przeciwmgłowych.
Kontrolka włączonego tempomatu.
Kontrolka świateł pozycyjnych.
Kontrolka lane assist. System bezpieczeństwa, ostrzegający kierowcę przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu. Może również sam korygować tor jazdy. Czerwona/pomarańczowa oznacza, że system nie widzi pasów ruchu i nie zadziała. Zielona świadczy o tym, że system działa prawidłowo.
[…] silnik szarpie, pracuje nierówno wolnych obrotach, świeci się kontolka silnika. Diagnoza: Szanowny kliencie aby objawy ustąpiły należy wymienić odmę. Oczywiście takie […]
[…] Należy również pamiętać, że takie elementy jak reflektory, radio które odbiera na innych częstotliwościach czy chociażby często brak spryskiwaczy do świateł ksenonowych wymagają dostosowania do przepisów europejskich. Wiąże się to z ingerencją w oprogramowanie sterownika. Jak wiadomo im nowsze auta tym gorzej to znoszą. Takie przeróbki nie zawsze się udają bez późniejszych skutków ubocznych. W wersjach benzynowych inny jest też sposób pochłaniania oparów paliwa w zbiorniku. W autach z USA jest on często przyczyną palenia się kontrolki check engine. […]
[…] Download Image More @ http://www.warsztatnaobcasach.pl […]
[…] Download Image More @ http://www.warsztatnaobcasach.pl […]
[…] Kontrolka poziomu płynu chłodniczego. […]
[…] stosują metodę na tzw. walizkę. Na czym ona polega? Jedna osoba jest wyposażona w specjalne urządzenia służące do przechwytywania i wzmacniania sygnału emitowanego przez […]