Element układu klimatyzacji o którego istnieniu użytkownicy często nie wiedzą i nie ma w tym nic dziwnego. Kierowca nie musi być mechanikiem. Właściwie dobrze gdy klient warsztatu nim nie jest 😉. Gorzej gdy serwis samochodowy nie przywiązuje większej wagi do osuszacza klimatyzacji i roli jaką pełni w samochodzie.
Osuszacz klimatyzacji to nic innego jak filtr.
„Osuszacz klimatyzacji jest urządzeniem buforowym i filtrującym czynnik. Znajduje się w układzie klimatyzacji po stronie wysokiego ciśnienia, pomiędzy skraplaczem a zaworem rozprężnym. Jego zadaniem jest filtrowanie zanieczyszczeń, które mogą znajdować się w układzie, jak również absorpcja wilgoci.
Zasobnik jest podobną częścią jak osuszacz, ale stosowaną w układach AC z dyszą dławiącą. Znajduje się on po stronie niskiego ciśnienia układu i oprócz filtrowania zanieczyszczeń i przechowywania oleju i czynnika chłodniczego zabezpiecza przed dostaniem się czynnika w stanie ciekłym do sprężarki” To jest definicja jednego z producentów.
To tyle jeżeli chodzi o definicję.
Źródło: https://nissens.com.pl/pl-pl/automotive/osuszacz-/-zasobnik.aspx
Co to oznacza dla właściciela samochodu?
Wilgoć w układzie klimatyzacji przyczynia się do korozji jej elementów a w dłuższej perspektywie do zatarcia układu klimatyzacji. Podstawową rolą osuszacza jest absorbcja wilgoci z układu klimatyzacji. Jak wszyscy wiemy nie wymyślono wkładów filtracyjnych, które absorbowałyby wilgoć w nieskończoność.
Klika zaleceń dotyczących osuszacza klimatyzacji.
- Nawet przy sprawnym układzie klimatyzacji producenci zalecają wymianę osuszacza klimatyzacji raz na dwa lata.
- Osuszacz klimatyzacji zawsze należy wymienić w przypadku wymiany sprężarki klimatyzacji, skraplacza (kondensatora), lub zaworu rozprężnego.
- Częstą awarią układu klimatyzacji jest jego rozszczelnienie np. w wyniku korozji przewodów. Zalecenia techniczne dotyczące osuszaczy klimatyzacji jasno określają: jeżeli układ był otwarty przez ponad godzinę należy wymienić osuszacz. Niestety warsztaty często o tym zapominają. Uszczelniają układ, napełniają i na tym kończą usługę. Klimatyzacja w takim przypadku często zadziała. Najczęściej na krótko.
- Osuszacze klimatyzacji są pakowane hermetycznie i poddawane próbom szczelności. Jeżeli osuszacz ma uszkodzone opakowanie nie nadaje się do użycia. Podczas montażu osuszacza czas od otwarcia opakowania do zamontowania nie powinien być dłuższy niż pół godziny. W przeciwnym wypadku nie będzie spełniał swojej funkcji.
- Zbyt duża ilość oleju w układzie AC powoduje zapchanie wkładów filtrujących, a w konsekwencji zmniejsza zdolność osuszacza do filtrowania czynnika oraz ogranicza przepływ czynnika. Warto wykonywać przeglądy klimatyzacji w serwisie samochodowym, który posiada odpowiednią wiedzę.
Biorąc pod uwagę, że w większości modeli osuszacza klimatyzacji do koszt 50-200 zł. warto o tym pamiętać.
Używane osuszacze klimatyzacji.
Zadziwiający jest fakt, że na znanym wszystkim portalu aukcyjnym sprzedawane są używane osuszacze klimatyzacji. Naprawdę? 😳 Mając na względzie w/w informacje jaki jest sens i logika? Porównam to do kupowanie używanego zmywaka do naczyń. Podobnie jest ze sprężarkami klimatyzacji. Gdy w wyniku nieprawidłowego przechowywania dostaje się do niej wilgoć prawdopodobieństwo, że się zatrze po zamontowaniu jest bliskie 100%.
[…] czego pojawią się w nim opiłki również niezbędna jest wymiana chłodnicy klimatyzacji oraz osuszacza. Pozostawienie jej pomimo , że jest szczelna może doprowadzić do zatarcia nowego […]
This blog was… how do yyou say it? Relevant!! Finally I have
found something that helped me. Thanks! https://odessaforum.biz.ua/