Drgania kierownicy podczas hamowania to problem, z którym klienci serwisu zgłaszają się nie rzadko. Diagnoza większości warsztatów najczęściej jest prawidłowa. Uszkodzone tarcze hamulcowe, które w konsekwenji należy wymienić.
Uwaga: Zawsze przy wymieniane tarcz hamulcowych należy wymienić klocki na nowe nawet jeżeli poprzednie nie były jeszcze zużyte!
Dla czego tarcze są przyczyną drgań wyczuwalnych na kierownicy?
Następuje deformacja tarcz hamulcowych w wyniku czego biją podczas hamowania. Bicie tarczy przenosi się na koła a następnie na układ kierowniczy. To są te drgania, które wyczuwacie w trakcie hamowania.
Co jest powodem bicia tarcz hamulcowych?
- Tarcze hamulcowe uległy już zużyciu. Przy każdej wymianie klocków powinien być wykonywany pomiar grubości tarcz. Każdy rodzaj ma określone dopuszczalne normy. Jeżeli są zbyt cienkie znacznie szybciej ulegają deformacji. Ocena wzrokowa mechanika pt: „wyglądają dobrze” 😉 nie jest wystarczającą przesłanką do ich pozostawienia!! Jeżeli nie mieszczą się w granicy norm zawsze należy je wymienić.
- Tarcze hamulcowe słabej jakości. Szczególnie przy dynamicznej jeździe bądź większych średnicach mają tendencję do przegrzewania się i bicia. Zawsze warto wybrać dobrego producenta.
- Niedotarty układ hamulcowy. Po wymianie tarcz z klockami należy dotrzeć układ hamulcowy. Przez pierwsze 200km należy unikać niepotrzebnego gwałtownego hamowania.
- Nieprzestrzegania momentów dokręcania śrub mocujących a najczęściej samych kół. W przypadku felg aluminiowych przy okazji możecie stanąć przed problem z odkręceniem kół.
- Kierowcy, którzy lubą dynamiczną jazdę i często hamują z dużych prędkości niestety są narażeni na powracanie problemu. Układy hamulcowe w większości samochodów projektowane są do prawidłowego działania w określonych warunkach. Takie okoliczności nimi nie są. Nie będę tu polemizowała z logiką i zasadnością ale tak jest. Zdarzały mi się odrzucone reklamacje w których uzasadniano, że auto nie jest przeznaczone do dynamicznej jazdy i hamowania z dużych prędkości. Dotyczyło to np. samochodu z silnikiem 330km. W takich przypadkach w szczególności istotny jest prawidłowy montaż oraz jakość podzespołów. Co uchodzi bezkarnie przy małych układach hamulcowych w tych dużych już nie. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepiej spisuje się ten producent którego produkty były montowane na tzw. pierwszy montaż w fabryce bądź oryginalne – OE.
- Błędy montażu. Wymiana tarcz i klocków hamulcowych w opinii klientów to prosta czynność. Pierwszy lepszy serwis będzie ok. Jest to błędne rozumowanie. Oczywiście nie jest to technologia z NASA a procedura nie zalicza się do najbardziej skomplikowanych. Wymaga jednak wiedzy. Serwisy niestety często nie przykładają do tego odpowiedniej uwagi. Kilkukrotna wymiana klocków hamulcowych lub tarcz z klockami bez stosowania się do zalecanych procedur wcześniej czy później kończy się problemami z układem hamulcowym.
Hamulce lubią staranność i dokładność montażu!
Zdarza się, że po wymianie tarcz hamulcowych i klocków po przejechaniu 1000-2000 km problem powraca? Dla czego?
Przy założeniu, że klocki tarcze są dobrego producenta, układ był dotarty najczęściej wynika to z nie zachowania procedur montażu. W szczególności:
- nieoczyszczone piasty hamulcowe a co za tym idzie nie wykonano pomiaru płaszczyzny piasty,
- nie został wykonany pomiar bicia poosiowego piasty wskaźnikiem zegarowym.
W chwili gdy piasta jest uszkodzona w konsekwencji nowa tarcza hamulcowa ulega deformacji. Bicie piasty powoduje mniej więcej dwukrotnie większe bicie tarczy. Aby problem wyeliminować ostatecznie należy wymienić piastę z łożyskiem i niestety kolejny raz tarcze i klocki hamulcowe.
Oczywiście błędy montażu mogą spowodować wiele innych problemów jak piszczące klocki hamulcowe, nierówne ich zużycie czy awarie zacisku hamulcowego ……. Nawet do teoretycznie najprostszych czynności serwisowych warto wybrać serwis samochodowy, który fachowo wykonuje swoje usługi. Znajomych którzy mówią: „Eee co ty?? Wymiana klocków to prosta robota, w 20 minut można zrobić, bez przesady. Za co oni chcą cię policzyć?” w żadnym wypadku nie słuchać! Można to zrobić w 20 minut ale na pewno źle.
[…] hamowania amortyzatory nie dociskają kół do jezdni, koła podskakują. Wydłuża to znacznie drogę hamowania oraz powoduje, że auto ma większą tendencję do zmiany zadanego toru jazdy. Podobnie dzieje […]
[…] Drganie kierownicy podczas hamowania. […]