Czym jest ADAS?
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, znane również pod skrótem ADAS to technologie, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy. ADAS wykorzystuje różne czujniki, kamery, radary aby obserwować otoczenie pojazdu i ostrzegać kierowcę przed niebezpieczeństwem lub wspomagać jego działania. Mogą to być: asystent pasa ruchu, asystent parkowania, aktywny tempomat, automatyczne hamowanie awaryjne, rozpoznawanie znaków drogowych i wiele innych.
Najczęściej spotykane systemy ADAS to:
- Asystent pasa ruchu (Lane Keeping Assist) – system ten monitoruje położenie pojazdu względem linii na jezdni. Ostrzega kierowcę lub koryguje tor jazdy, jeśli pojazd zaczyna zjeżdżać z pasa ruchu bez włączenia kierunkowskazu.
- Asystent parkowania (Parking Assist) – system ten pomaga kierowcy w znalezieniu odpowiedniego miejsca do parkowania i w wykonaniu manewru parkowania. System ten może wykorzystywać radary, lidary lub kamery do pomiaru odległości od przeszkód i pokazywać kierowcy wskazówki na ekranie lub dźwiękowo.
- Asystent parkowania (Parking Assist) – system ten pomaga kierowcy w znalezieniu odpowiedniego miejsca do parkowania i w wykonaniu manewru parkowania. System ten może wykorzystywać radary, lidary lub kamery do pomiaru odległości od przeszkód i pokazywać kierowcy wskazówki na ekranie lub dźwiękowo.
- Aktywny tempomat (Adaptive Cruise Control ACC) – system ten utrzymuje stałą prędkość pojazdu lub dostosowuje ją do prędkości poprzedzającego pojazdu. Może również hamować lub przyspieszać pojazd w zależności od sytuacji na drodze.
- Automatyczne hamowanie awaryjne (Automatic Emergency Braking) – system ten wykrywa ryzyko kolizji z innym pojazdem lub pieszym. Automatycznie hamuje jeśli uzna, że kierowca nie reaguje na czas. Polecam wszystkim którym zdarza się zagapić. Ryzyko uderzenia w samochód przed Wami spada znacząco.
- Rozpoznawanie znaków drogowych (Traffic Sign Recognition) – system ten rozpoznaje znaki drogowe za pomocą kamery. Pokazuje kierowcy informacje o ograniczeniach prędkości, zakazach lub nakazach na ekranie.
Istnieją również inne systemy ADAS, takie jak: asystent martwego pola (Blind Spot Assist), asystent świateł drogowych (High Beam Assist), asystent zmiany pasa ruchu (Lane Change Assist), asystent utrzymania odległości (Distance Warning), asystent skrętu (Turn Assist), asystent rozpoznawania zmęczenia (Driver Attention Alert) i wiele innych. Niewątpliwie ich rozwój następuje bardzo szybko.
Jak działa ADAS?
Jak już wspominałam ADAS wykorzystuje różne czujniki i kamery, aby obserwować otoczenie pojazdu i ostrzegać kierowcę przed niebezpieczeństwem lub wspomagać jego działania. Czujniki mogą być umieszczone w różnych miejscach pojazdu, takich jak: przednia szyba, lusterka boczne, zderzaki, klapy bagażnika czy koła. Kamery mogą być skierowane do przodu, do tyłu lub na boki pojazdu. Czujniki i kamery zbierają dane o położeniu pojazdu, prędkości, kierunku jazdy, odległości od innych pojazdów, pieszych, znaków drogowych i innych obiektów. Dane te są przetwarzane przez komputer pokładowy pojazdu lub przez zewnętrzny moduł ADAS, który analizuje sytuację na drodze i podejmuje odpowiednie decyzje. W zależności od systemu ADAS, kierowca może otrzymywać informacje lub ostrzeżenia za pomocą sygnałów dźwiękowych, wibracji kierownicy, kontrolek ostrzegawczych. Niektóre systemy ADAS mogą również wpływać na sterowanie pojazdem, takie jak: hamowanie, przyspieszanie, skręcanie lub zmiana pasa ruchu.
Jak kosztowne są naprawy systemów ADAS?
Biorąc pod uwagę, że nieprawidłowe działanie może doprowadzić do wypadku każda ich awaria jest natychmiast sygnalizowana na desce rozdzielczej i system jest najczęściej wyłączany. Wszelkie prace mechaniczne przy okazji których może być zmienione położenie czujników, radarów powodują dezaktywacje systemów. W takiej sytuacji każdorazowo należy wykonać kalibrację systemu ADAS co oczywiscie wiąże się z kosztem. (około 400zł.-1600zł.)
Warto też wiedzieć, ze duża część czujników, kamer, radarów znajduje się w zderzaku przednim. Niewielka uderzeniem przodem może wygenerować niespodziewanie wysokie koszty naprawy. Nie są to tanie elementy i każdorazowo po wymianie należy wykonać kalibrację i kodowania. Warto zatem dobrze ubezpieczyć samochód aby koszty delikatnej stłuczki nie przyprawiły Was o zawał 😉.
Przykładowo: sterownik z oprogramowaniem regulacji odstępu i czujnikiem radarowym który znajduje się w przednim zderzaku do Audi A6 C7 to koszt 8967 PLN.
Czy warto z nich korzystać?
Oczywiście przy pierwszym użyciu tempomatu aktywnego miałam duże obawy. Czy oby na pewno zwolni w odpowiednim momencie? Gdy się oswoiłam z uczuciem, że to samochód decyduje za mnie przyznam, że jest to doskonałe rozwiązanie. Systemy te znacznie poprawiają bezpieczeństwo i komfort. Są zabezpieczone w taki sposób aby zminimalizować ryzyko, że ich złe zadziałanie spowoduje wypadek czy kolizję. Myślę, że staną się w naszym życiu nieodzownym elementem jak telefony komórkowe.
[…] sterownik komfortu, przekładnia kierownicza z elektrycznym wspomaganiem, reflektory, sterowniki ADAS oraz wiele […]