Jaką rolę pełni dwumasowe koło zamachowe ?
„W samochodzie należy wymienić koło dwumasowe” – to diagnoza której kierowcy nie lubią. Najczęściej jest to kosztowna naprawa. Dwumasowe koło zamachowe występuje w samochodach osobowych już od ponad 20 lat. Pierwsze montowano w samochodach z turbodoładowanym silnikiem diesla. Obecnie występują w większości najnowszych samochodów. Warto pamiętać, że także w samochodach z silnikiem benzynowym.
Głównym powodem odejścia od montażu zwykłych kół zamachowych i zastąpienia ich kołem dwumasowym jest konieczność tłumienia wibracji i drgań generowanych przez silnik. Silniki stawały się coraz mocniejsze. Konstrukcje układów napędowych ze sztywnym kołem zamachowym nie były w stanie przenieść chwilowych obciążenia, jakie generowały. Koło zamachowe dwumasowe rozwiązało ten problem. Bez wchodzenia w szczegóły techniczne spełnia następujące funkcje:
- mniejszy hałas podczas pracy silnika
- zapobiega uszkodzeniom skrzyni biegów
- zwiększa komfort przełączania biegów
- mniejszy hałas przy rozruchu
Koło dwumasowe a rodzaj skrzyni biegów.
Dwumasowe koła zamachowe stosuje się nie tylko przy skrzyniach manualnych. Także w dwusprzęgłowych skrzyniach automatycznych, skrzyniach zautomatyzowanych, bezstopniowe skrzynie CVT (stosowane między innymi w hybrydach). Nie stosuje się skrzyniach automatycznych ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Musi być zawsze dopasowane do konkretnego modelu silnika oraz skrzyni biegów. Nie wolno stosować innych. Zamontowanie nieprawidłowego elementu doprowadzi to do uszkodzenia samego DKZ, jak i innych elementów układu napędowego.
Dwumasowe koło zamachowe – objawy awarii.
Trudno jednoznacznie stwierdzić, po jakim czasie dochodzi do awarii. Zdarza się, że nawet przy przebiegu zaledwie 50 tys. Najczęściej wymieniamy je po przebiegu 120-160 tys. W samochodach, które jeżdżą głównie w długich trasach nawet około 200 tys. Typowe objawy awarii dwumasowego koła zamachowego to:
- charakterystyczne stuknięcie po zmianie biegu i puszczeniu pedału sprzęgła,
- wibracje silnika (głośniejsza praca) na biegu jałowym,
- wibracje podczas przyspieszania stuki w czasie uruchamiania i wyłączania silnika (powodowane przez zbyt duży luz osiowy),
- nierówna praca silnika.
Oczywiście takie objawy mogą być spowodowane innymi uszkodzeniami. Jeżeli mamy jakiekolwiek podejrzenia najlepiej udać się do warsztatu.
Przyczyny uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego.
„Dwumas” jest elementem eksploatacyjnym samochodu. Wcześniej czy później przyjdzie czas na jego wymianę. Jest jednak kilka okoliczności, które mogą przyspieszyć jego zużycie.
- Ruszanie z piskiem opon, albo silne przyspieszanie z niskich obrotów. Dwumasowe koło zamachowe nie lubi sportowej, „szarpanej” jazdy z gwałtownym przyspieszaniem i hamowaniem (naukę driftu na parkingu przy pobliskim supermarkecie odradzam 😉 ).
- DKZ znacznie szybciej zużywa się wtedy, gdy auto jest eksploatowane przede wszystkim w mieście.
- Niszczy je także ciągła jazda na półsprzęgle, trzymanie nogi na pedale sprzęgła (oczywiście niszczy również sprzęgło 😊).
- Warto też pamiętać o sprawnym układzie wtryskowym w Dieslach oraz zapłonowym w silnikach benzynowych. Zużyte układy powodują nierównomierną pracę silników, co przyspieszy zużycie dwumasowego koła zamachowego.
- Chiptuning silnika – bezdyskusyjnie – pomimo różnych teorii rozpowszechnianych na forach. Obecnie wszystkie części są produkowane przy założeniu, że będą pracowały przy zadanych parametrach przez określony czas. (chiptuning zmienia zadane warunki przewidziane przez producenta pod kątem których była określana trwałość elementu). Ingerencja w te parametry powoduje, że bezpieczna rezerwa DKZ zostaje przekroczona i dochodzi do jego uszkodzenia.
- Zużycie tarczy sprzęgła może spowodować uszkodzenie koła dwumasowego.
- Uszkodzony rozrusznik.
Ile kosztuje wymiana?
Podczas wymiany koła należy wymienić również zestaw sprzęgła (nie dotyczy to niektórych skrzyń automatycznych). Producenci sprzęgieł i dwumasowych kół zamachowych jednoznacznie nie określają, że konieczna jest wymiana obydwu elementów. Raczej sugerują. Z doświadczenia jednak wiem że nie ma sensu wymiana samego dwumasowego koła zamachowego. Dlaczego?
- Są to elementy ściśle powiązane ze sobą. Sprzęgło jak i „dwumas” mają zbliżone okresy eksploatacji. Czynności związane z wymianą jednego i drugiego najczęściej się pokrywają. Aby wymienić w/w elementy konieczne jest wymontowanie skrzyni biegów. W zależności od samochodu jest to średnio 3,5 do 6 godzin a bywa, że więcej. Czy na pewno chcecie za miesiąc czy dwa ponownie ponosić koszt usługi wymiany sprzęgła w przypadku gdy zdecydujecie, że wymieniacie tylko koło dwumasowe?
- Uszkodzone sprzęgło może uszkodzić dwumasowe koło zamachowe (pozostawienie starego znacznie zwiększa to ryzyko).
- W przypadku reklamacji jeżeli nie został wymieniany zestaw ze sprzęgłem odpowiedź najczęściej będzie odmowna.
- Rzeczywiście częściej zdarzają się problemy gdy klient upiera się przy wymianie samego koła. Elementy te współpracują ze sobą i nowy element zamontowany do starego najczęściej ulega uszkodzeniu.
Ceny są zależne od modelu auta i jego wersji silnikowej. Biorąc pod uwagę, że wymieniamy zestaw ze sprzęgłem należy się liczyć średnio z wydatkiem 1800zł.-3000zł. brutto. Oczywiście są też modele gdzie koszt ten może wynosić powyżej 4000 zł.
W przypadku tych elementów warto zdecydować się na najwyższą jakość. Na rynku mamy dostępne części oryginalne OE, części dostępne u innych dystrybutorów produkowane przez tych samych producentów, którzy produkują na tzw. pierwszy montaż oraz zamienniki. Zamienników niewiadomego pochodzenia bądź z firm z nieugruntowaną pozycją na rynku unikałabym. W tym przypadku warto pokierować się opinią warsztatu. Pracownicy serwisów doskonale wiedzą jaka marka do danego modelu jest najlepsza i na jakich producentów nie mają reklamacji.
Alternatywa dla DKZ – sztywne koło zamachowe i zmodernizowane sprzęgło.
Od pewnego czasu na rynku aftermarketowym można zakupić kompletne zestawy, będące alternatywą dla dwumasowych kół zamachowych. Składają się one ze sztywnego, jednomasowego koła zamachowego o jednolitej konstrukcji oraz zmodernizowanej tarczy sprzęgła, wyposażonej w większe tłumiki drgań skrętnych.
Bez dogłębnej analizy – jeżeli sztab inżynierów zastosował koło dwumasowe miało ku temu sporo powodów. Wracanie do rozwiązania, które było stosowane przed powstaniem „dwumasów” nie jest dobrym pomysłem. Konstrukcje siników i skrzyń od tamtego czasu również znacząco ewoluowały. Producenci samochodów oraz DKZ również odradzają stosowanie tego rozwiązania.
Morela Serwis Samochodowy – zapraszamy.
[…] marką Lemforder. Bosch sprzedaje filtry pod swoim logo. Firma Schaeffler sprzedaje sprzęgła i koła dwumasowe montowane na taśmie produkcyjnej w fabrykach Volkswagena pod marką Luk. Takich przykładów […]