Wymiana rozrządu, czy już czas czy jeszcze nie? Z tym pytaniem często spotykam się w warsztacie. Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Zależy to od jego rodzaju, marki samochodu oraz modelu silnika. W samochodach osobowych i dostawczych wystepują trzy rodzaje napędu rozrządu: pasek rozrządu, łańcuch oraz koła zębate. Gdy już wiesz jaki rodzaj rozrządu jest w Twoim samochodzie zasady są następujące:
Paskowy napęd rozrządu.
W przypadku paska rozrządu producenci samochodów określają jak często należy go wymieniać. Najczęściej podawany jest maksymalny okres i przebieg. W zależności od tego co nastąpi pierwsze, czy wiek czy przebieg wtedy należy go wymienić. Przebiegi określane przez producentów bywają różne od 90 tys. do 210 tys. Czas to 5 lat do 10 w zależności od silnika. W takim przypadku trudno o wątpliwości, sprawa jest jasna. Niestety nie zawsze tak jest. W ostatnich latach coraz częściej określony jest tylko przebieg samochodu. Jakie są tego powodu możemy się tylko domyślać.
Warto jednak wiedzieć, że jedna kwestia to zalecenia producenta a druga to rzeczywistość. Z naszego doświadczenia wynika, że pomimo iż niektórzy producenci nie określają przedziału czasowego okazuje się, że często po około 5 latach rozrząd nie jest w najlepszym stanie. Nie tylko przebieg ma wpływ na stan rozrządu. Czas ma również olbrzymie znaczenie. W takim przypadku nie należy sugerować się wytycznymi producenta i wymienić rozrząd wcześniej niż zalecany przebieg. Uchroni to was przed często niemałymi kosztami usunięcia skutków w przypadku gdy pęknie pasek rozrządu. Warto też wiedzieć, że wszelkie wycieki w wyniku których pasek rozrządu ma kontakt z płynami eksploatacyjnymi zwłaszcza oleju silnikowego kwalifikują go do wymiany. Szczególnie olej wpływa destrukcyjnie na jego wytrzymałość. Warto wybrać zestaw rozrządu najwyższej jakości. Tego typu oszczędności w dłuższej perspektywie czasu mogą okazać się pozorne.
Rozrząd łańcuchowy.
Stosowany dosyć często. Co ciekawe Mercedes Benz zawsze stosował napęd łańcuchowy. W przypadku tego rozrządu producenci nie określają jak często należy go wymieniać. Założenie było takie, że rozrząd na łańcuchu będzie na tyle trwały że nie będzie konieczności wymiany. Założenie, założeniem a rzeczywistość pokazała, że jak to często bywa: „coś poszło nie tak”. Są silniki w których konieczność wymiany pojawia się już przy przebiegu 60 tys. km. Czasem bywa to 150 tys. km. Przykładem mogą być silniki 1,4 TSI i najnowsze 1,0 VW. To jest grupa silników w których można mieć wiele do życzenia w kwestii jakości rozrządu. Najczęściej pierwsze problemy pojawiają się w okolicach 250tys. – 300 tys. Najbardziej udane potrafią przetrwać 500tys. km i więcej.
Skąd wiadomo, że należy go wymienić? W tym przypadku pojawiają się charakterystyczne objawy. Najczęściej jest to zmiana kultury pracy silnika, zaraz po odpaleniu gdy silnik jest zimny. W kolejnym stadium słychać go już gdy silnik jest ciepły. Mogą też pojawić się błędy w sterowniku sugerujące problem z rozrządem. Często kierowcy uznają, że jeżeli nie świeci się żadna kontrolka a samochód jedzie normalnie nie ma powodów do niepokoju. To, że silnik pracuje inaczej uznają za nieistotne. Jest to błędne podejście i kosztowne w skutkach. W przypadku tego rozrządu to jak często jest wymieniany olej w silniku ma znaczący wpływ na czas jego eksploatacji. Im częściej tym dłużej nie pojawią się z nim problemy.
Napęd rozrządu na kołach zębatych.
Obecnie najrzadziej stosowany napęd rozrządu w samochodach osobowych i dostawczych. Z założenia nie wymaga wymiany i faktycznie tak jest. Jego awarie są dosyć rzadkie i występują najczęściej przy znacznych przebiegach.
Poniżej przykład rozrządu. Był to ostatni moment na wymianę. Dalsza jazda groziła zerwaniem.
Transporter VI, 2016r., silnik 2,0 TDI, przebieg 141tys. km. Wymiana rozrządu zalecana przez producenta przy przebiegu 210tys. km. Producent nie określa przedziału czasowego.