Łańcuch rozrządu miał mieć wielką przewagę nad paskiem rozrządu. W większości silników jego żywotność była zakładana 350 – 400 tys. W praktyce bywa różnie. Są silniki w których objawy świadczące o konieczności jego wymiany pojawiają się przy około 60 tys. km.
Przyczyny szybkiego zużycia łańcucha częściej napinaczy a w konsekwencji łańcucha.
Otóż w zależności od marki i modelu bywają różne. Były modele w których na etapie projektowania pojawiły się błędy konstrukcyjne. Dobrym przykładem jest silnik 1,4 TSI VW. W kolejnych latach producent zmienił konstrukcję. Obecnie są dostępne zestawy ze zmianami konstrukcyjnymi. Ostatecznie VW wrócił do pasków rozrządu w tym silniku.
Kolejna przyczyna to niestety wady jakościowe w samym produkcie. Oczywiście nie znam producenta który się do tego przyznał. Doświadczenie jednak pokazuje, że jest inaczej.
Znaczący wpływ na czas eksploatacji łańcucha rozrządu ma również to jak często jest wymieniany olej w silniku. Fora są pełne dyskusji z tym związanych. Trudno jest podważać autorytet jakim jest serwis autoryzowany, który postępuje zgodnie z zaleceniami producenta. Praktyka pokazuje inaczej. Wymiana oleju co 30tys km a w niektórych przypadkach nawet 40tys. km ma negatywny wpływ na łańcuch rozrządu i związane z nim elementy. Istotna też jest jakość oleju. Warto pamiętać, że napinacze łańcucha to elementy hydrauliczne. Więcej informacji na temat napinaczy: https://www.motofaktor.pl/napinacze-hydrauliczne/
Kolejnym elementem jest sposób eksploatacji. Dynamiczne ruszanie na zimnym silniku, agresywna jazda, czy jazda na krótkich odcinkach i częste uruchamianie silnika może przyczynić się do skrócenia czasu eksploatacji.
Objawy zużycia.
Zmiana pracy silnika szczególnie w pierwszym momencie po uruchomieniu zimnego silnika. Dźwięk przypomina metaliczne grzechotanie. W początkowej fazie zanika on po rozgrzaniu silnika.
Krótkotrwałe grzechotanie może też pojawić się w trakcie jazdy.
Nierówna praca silnika występuje najczęściej gdy łańcuch jest już rozciągnięty i nastąpiła utraty synchronizacji pomiędzy pracą wału korbowego a wałka rozrządu.
Kontrolka check engine. Kody błędów mogące świadczyć, że przyczyną jest rozrząd. Najczęściej będą one związane z przestawianiem wałków rozrządu a czasem nawet błędy z wypadania zapłonów. Do oceny czy błędy są związane z łańcuchem rozrządu niezbędny jest doświadczony diagnosta, który posiada doświadczenie i wiedzę. Czasem błędy w systemie pojawią się zanim pojawi się kontrolka silnika. Dla tego warto przy okazji przeglądu wykonać diagnostykę komputerową. Wcześniejsze zdiagnozowanie problemu może uchronić przed uszkodzeniem silnika w wyniku zerwania łańcucha.
Najczęściej popełniane błędy w trakcie wymiany łańcucha rozrządu.
Tę usługę niewątpliwie należy zlecić w serwisie, którego mechanicy posiadają odpowiednią wiedzą i umiejętności. Błędów, które może popełnić mechanik w przypadku takiej usługi jest bardzo dużo. Szczególnie w samochodach w których rozrząd jest montowany od strony kabiny w związku z tym niezbędne jest wymontowanie silnika ze skrzynią biegów.
Najczęściej popełniane błędy:
Zamiast wymiany uszczelek na nowe uszczelnienie silikonem lub zamontowanie starych uszczelek. W pierwszym przypadku silikon może przedostać się do kanałów olejowych w konsekwencji może doprowadzić to do zatarcia silnika. W drugim przypadku po krótkim czasie od wymiany pojawią się wycieki oleju.
Nieprawidłowy montaż szczególnie przy większych silnikach. Nie stosowanie się do zaleceń producenta.
Wymiana samych napinaczy.
Nieprawidłowy dobór części. Zdarza się, że w ciągu tego samego roku produkcji samochodu producent dokonywał zmian. Typowanie rozrządu bez sprawdzenia po numerze nadwozia samochodu może okazać się błędem. Pomimo, że w ocenie wzrokowej zestaw będzie wyglądał podobnie jego działanie będzie nieprawidłowe.
Złej jakości części zamienne. Do niektórych modeli pojawiają się zestawy na znanym wszystkim portalu aukcyjnym w atrakcyjnej cenie bardzo złej jakości.
Nie stosowanie dedykowanych blokad, „składanie na oko”.
Nie wymienianie elementów, które nie są związanych bezpośrednio z rozrządem, których wymiana jest konieczna zgodnie z wytycznymi producenta.
Oczywiście może być jeszcze wiele innych, które nam nawet do głowy nie przyjdą. Są to na szczęście skrajne przypadki. Poniżej kilka niekonwencjonalnych rozwiązań.😉
Biorąc pod uwagę, że w w przypadku niektórych łańcuchów rozrządu niezbędne jest wymontowanie zespołu napędowego i ponowne jego prawidłowe zamontowanie, warto dobrze wybrać serwis samochodowy. Każdy błąd może drogo kosztować.
Zapraszam do naszego serwisu.
[…] Oczywiście lepsze chłodzenie ma również wpływ na redukcję zużycia elementów silnika. Lepsza ochrona najważniejszych części silnika przed szkodliwymi osadami i zużyciem znacząco obniża koszty eksploatacji samochodu. Chyba już nikomu nie muszę przypominać o turbosprężarkach i tym jak istotne jest ich chłodzenie czy układach rozrządu napędzanych łańcuchami. O roli oleju w przypadku rozrządu więcej w „Jakie są przyczyny i objawy uszkodzenia łańcucha rozrządu?„ […]